skip to Main Content
Mettet

Mettet

Mettet

Het circuit is gebouwd op een eigen terrein van veertien hectare werd en geopend op 12 maart 2010. Het beschikt over een hoogteverschil van dertien meter. Het circuit is daarbij uitzonderlijk geschikt voor zowel auto’s als motoren en werd ontworpen met de gebruikers in het achterhoofd. Daarbij kunnen organisatoren zelf kiezen of ze bepaalde chicanes al dan niet willen gebruiken. Een dienstweg omcirkelt het volledige circuit met het oog op het gebruik door interventiewagens, medische hulp of journalisten en fotografen.
De tribunes op een natuurlijke helling, bieden een panoramisch overzicht over het gehele circuit.

Lengte: 2280 m
Breedte: 12 meter
Rechte lijn: 609 meter lang en 14 meter breed
10 bochten en verscheidene mogelijkheden tot alternatieve circuits voor het scholen van verschillende groepen op hetzelfde tijdstip.

Ronderecord moto: 1’03’55 (2011)
Ronderecord auto: 1’06’87 (2012)
Rondrecord kart (650cc 70pk met gearbox ): 1’05″8 (650cc 50pk zdr gearbox ):1’10″2

Elke bocht kreeg een naam, een eerbetoon aan grote rijders die zich ooit hebben onderscheiden op het circuit van Mettet sinds 1927.

Om een precieze datum vast te stellen over het ontstaan van het circuit van Mettet is moeilijk. We bevinden ons in de vroege jaren ’20 waar enkel zeldzame ‘motocyclisten’ elkaar uitdagen op de wegen en lanen van die tijd. En de eerste race zal ontstaan als gevolg van deze schitterende anekdote: Op een dag wil Auguste z’n vrienden overbluffen door op z’n motor een snel rondje rond de huizen te draaien. Eens z’n rondje afgelegd, herinnert hij zich niet meer hoe hij z’n motor moet stoppen. Dus rijdt hij nog een rondje om geen gezichtsverlies te lijden. En nog één, en nog één. Tot na z’n zesde rondje de motor vanzelf stopt omdat hij zonder benzine komt te staan. Zes rondjes zonder te stoppen? Het idee is gelanceerd en zal verder rijpen in meerdere hoofden. Er wordt een kleine club opgericht die meteen een aantal proeven organiseert onder leiding van Jules Tacheny. Op 11 september 1927, wordt de eerste echte snelheidsrace georganiseerd in Pontaury, vlak bij Mettet. En de prijzen die te verdienen vallen zij op z’n zachtst gezegd origineel. Saroléa biedt een marmeren buste aan,Gillet een kunstwerk en FN schenkt een karabijn. Beeld je in dat Yamaha een synthesizer zou schenken en Laverda een maaimachine!

Het relaas van de race zoals dat in de kranten is verschenen zegt genoeg: “Locale rijder J.Rops maakt een verschrikkelijke val, raakt een aquaduct en wordt 18 meter ver van z’n machine gegooid. Het toeval wil dat hij in z’n vlucht over de hoofden van z’n moeder en zus vliegt, die toekijken vanaf de aquaduct. Hij komt er met enkele schrammen vanaf. Z’n moeder en zus komen er met de schrik vanaf.

In 1928 vindt de club een definitief stuk van het wegcircuit. Het betreft de kleine lus van Saint Donant die reeds enkel jaren niet meer wordt gebruikt.Binnen die lus wordt ook een kleine, houten chalet gebouwd de wereldberoemd zal worden…

In 1946, na afloop van WOII, wordt Mijnheer Tacheny verkozen als President van de UMSEM Club. Zijn devies is om steevast te innoveren en het circuit aantrekkelijker te maken, waardoor hij z’n hele leven lange grote werken zal ondernemen.

In 1949 worden alle wegen verbreed tot 7 meter en voorzien van modern asfalt. Het kruispunt van Saint Donat ziet de radius van z’n bochten enorm vergroot, terwijl ze ook ietwat worden verkant. De befaamde ‘8’ wordt niet langer exclusief voor motoren gereserveerd want in 1950 worden bekende autosport namen als Stirling Moss, Cortese, Trintignant of zelfs Ascari aangetrokken. Mooi volk allemaal…

De Belgische staat en het departement Bruggen en Wegen neemt het beheer van de wegen over en zal instaan voor het onderhoud vanaf 1951. Het volgende jaar, na 25 jaar trouwe dienst voor de motorsport, gunt de Koning de Club het ‘Royal’ prefix. Zo wordt de Royal Motor Union de l’Etre Sambre et Meuse of kortweg RUMESM geboren. In 1953 beslist de FIM dat één land maar één GP mag tellen. Spa-Francorchamps behoudt z’n GP en Mettet adopteert de titel Grand Trophy. IN de vijftiger jaren komen erg grote piloten af op die ‘Grote Trofee’. Duke, Anderson, Hartle, Surtees, LOmas, Hillebrand, Provini, Fath, Graham, Oliver… Het was de tijd van de grootste namen, die voor aanvang van het seizoen hun motoren kwamen testen in Mettet. Het lange rechte stuk richting Florennes was een uitstekende testbank om motorvermogens te testen.

De jaren gaan voorbij en het diabolo circuit wordt te delicaat door z’n enorm hoge snelheden. Het is duidelijk dat de motoren afgeremd moeten worden voor de afdaling richting Mettet. Daar slaagt men perfect in door de motoren een omweg te laten maken via het nieuwe industriepark, maar die wegen zijn niet geschikt om op te racen. Dus heeft Mr. Tacheny beslist om een echte chicane aan te leggen in 1985. Deze zal later de “Chicane Michaël Paquay” gaan noemen, als eerbetoon aan een groot kampioen wiens laatste optreden in Mettet nog in eenieders geheugen is gegrift dankzij het schitterende duel met Stéphane Mertens in 1998. Sinds 1991 wordt dit deel van het circuit niet meer gebruikt omdat de wegen in te slechte staat verkeerden en omdat de veiligheid de bovenhand is gaan halen, wat wel tot protest heeft geleid bij vele rijders omdat ze de afdaling richting Mettet net de groten van de hele groten onderscheidt.

De laatste grote werken zijn uitgevoerd in 1985, met de bouw van een voetgangersbrug over start/finish en een nieuw secretariaat dat is ingehuldigd in 1994. Sindsdien zijn er ook nog nieuwe stands en een VIP ruimte gebouwd samen met twee nieuwe paddocks om de teams in staat te stellen in een maximum van comfort en ruimte aan hun steeds indrukwekkender infrastructuur een plaats te geven. Het geheel van gebouwen heeft sindsdien meer dan z’n diensten bewezen voor de officials, de journalisten en de vele vrijwilligers die zich hebben ingezet tijdens de wegraces of de Superbiker

Het laatste woord is aan Giacomo Agostini. Wat vond hij van het circuit Saint-Donat? “Erg snel en erg mooi circuit. Lange rechte stukken en uitzonderlijke bochten met de hoge verkanting, waardoor ik m’n MV tot het uiterste kon pushen zonder risico.” Alzo sprak een vijftienvoudig wereldkampioen…

Kalender

geen sessies gepland

Xperience the sensation

Test je driver skills

Unieke ervaring

Back To Top